På Synoptik.se hittar du en optiker på nätet med alla glasögon och linser du kan tänka dig. Genom att erbjuda alla tjänster och produkter online i en webbshop kan företaget sänka sina kostnader jämfört med optiker som har en fysisk filial. Denna prisfördel kan överföras till kunden, som till exempel köper linser i prenumerationsform eller köper glasögon via Synoptik. Företaget samarbetar med många kända märken inom ögonvård och dina ögons hälsa har högsta prioritet. Förutom det fasta sortimentet av glasögon och de dagliga och månatliga linser som du kan köpa i prenumerationsform finns det också mycket information på webbplatsen. Du kan också boka en ögonundersökning hos en partner i ditt område. Det finns alltid olika erbjudanden och rabatter som du kan dra nytta av, även som återkommande kund hos Synoptik.

Alla omdömen
Antal omdömen: 2 Betyg:2 Felaktig synundersökning och bristfällig kundservice Jag gjorde en synundersökning hos Synoptik (butik 567) i februari 2025 via mitt jobb. Undersökningen visade sig vara kraftigt felbedömd – styrkan på linser och glasögon var nästan en tredjedel för stark, vilket orsakade daglig migrän tills jag insåg att problemen försvann med mina gamla glasögon. En ny undersökning hos annan optiker bekräftade att Synoptiks värden var felaktiga.
0
0 Du har redan röstat!
Betyg:6 Abonnemang Jag skulle gärna ha abonnemang men tyckte månadskostnaden blev hög, över 700 kr. Önskar att man kunde få köpa bara ett par med abonnemang, och då precis de glasögon man vill ha, tex fotokromatiska, vilket inte skulle vara möjligt nu.
1
0 Du har redan röstat!
Tack för att du skickar in din omdöme!T
Jag kontaktade Synoptik med en detaljerad förklaring, samt bifogade alla tre recept (det gamla, Synoptiks, och det nya korrekta). Jag begärde ersättning för både linser och de två par glasögon som köpts med fel styrka. Dagen därpå blev jag uppringd av en mycket otrevlig representant från Synoptik. Hon höjde rösten, avbröt mig konstant och påstod – märkligt nog – att hon sett min beställning hos Specsavers (det företag jag beställt glasögon från). När jag påpekade att det skulle vara ett allvarligt GDPR-brott om hon faktiskt haft tillgång till mina uppgifter, ändrade hon snabbt sin berättelse. Hon lade istället skulden på mig för att jag inte testat provlinserna tillräckligt – vilket jag hade, men problemet visade sig först efter en tids användning.
Hanteringen av mitt ärende har varit både oprofessionell och respektlös. Att avfärda så allvarliga fel med ”ibland blir det fel” är fullständigt oacceptabelt, särskilt när det rör sig om en tjänst som direkt påverkar hälsa och välmående.
Jag har nu valt att gå vidare med en skadeanmälan. Jag vill med detta omdöme varna andra för den nonchalans jag blivit bemött med – både vad gäller undersökningens kvalitet och kundservicens bemötande.
Ingela Hammar Wallentin