Är det viktigare med kvantitet eller kvalitet på omdömena?

Innehållsförteckning

omdömena

Är det viktigare med kvantitet eller kvalitet på omdömena?

Om du läser det här inlägget är det troligt att du som konsument redan förstår vikten av omdömen och att du alltid undersöker ett företag innan du köper eller beställer. Fler och fler förstår vikten av en recension. Det är trots allt ett av få sätt att bilda sig en uppfattning om ett företag eller en tjänst innan du själv har erfarenhet av det. På så sätt kan du samla värdefull information innan du har lagt ut pengar på ett företag.

Det finns flera ställen på Internet där du kan hitta omdömen. Det finns ett antal skillnader mellan dem. Det finns till exempel en chans att en webbutik har en part där de kan samla in recensioner från kunderna mot en avgift. Detta sker genom en inbjudan som kunden får när beställningen är klar. Kunden kan sedan välja om han eller hon vill skriva en recension om företaget eller inte. 

Du kan också ofta läsa omdömen i ett företags Google-profil. Dessa Google-omdömen har en relativt stor inverkan eftersom de visas i många sökningar. Google har dock ännu inget system för att kontrollera dessa recensioner. Det är därför som omdömena i Googles profiler visar att de inte har kontrollerats. Företag kan dock rapportera omotiverade omdömen så att en Google-anställd manuellt kan kontrollera om omdömet uppfyller kraven.

Slutligen kan du också hitta recensioner på en webbplats som den du är inne på nu. Vi samlar in recensioner organiskt. Vi ber inte kunderna om recensioner, skickar inga e-postmeddelanden och har inga ekonomiska incitament för att publicera bra eller dåliga recensioner. Detta beror på att företagen inte betalar oss för att skriva recensioner. Detta medför dock ett ansvar. Vi har flera automatiska system för att se till att recensionerna är autentiska. Dessutom kontrolleras varje recension som skrivs på denna plattform manuellt. På så sätt kan vi se till att varje granskning uppfyller kraven i vår policy.

Att samla in recensioner på en plattform med en betald prenumeration innebär vissa problem. Det är ofta möjligt för företag att manuellt skicka inbjudningar till kunder, vilket kan leda till att man hoppar över kunder där något har gått fel. Dessutom kan recensioner ibland vara modererade eller inte publiceras omedelbart efter att de har skrivits. Detta kan vara till nackdel för en plattforms öppenhet, även om den i övrigt följer alla regler.

Eftersom kunder till företag som har en betald prenumeration på en stor plattform automatiskt får en inbjudan till granskning, kan det hända att företagen har samlat in tiotusentals granskningar. Å ena sidan säger detta något om företagets storlek. Att handla på ett stort och pålitligt företag är trevligt för många konsumenter. Å andra sidan går de enskilda granskningarna något förlorade i processen. Kanske har en av de tiotusentals skribenterna delat med sig av en mycket användbar insikt, men på grund av det stora antalet omdömen kommer förmodligen ingen någonsin att se det meddelandet igen.

Genom att samla in omdömen utan att ständigt skicka ut eller ringa konsumenter om det får vi betydligt färre omdömen än stora betalda plattformar. De personer som hamnar hos oss skriver i genomsnitt längre recensioner och har därför en bättre underbyggd historia. En recension med 1 eller 5 stjärnor, med bara ordet ”bra” eller ”dåligt” tillför faktiskt väldigt lite till läsaren av recensionen. Den här personen letar förmodligen efter recensioner på internet eftersom han eller hon vill läsa om andra kunders erfarenheter. I det fallet är en välskriven recension förmodligen mycket mer användbar än tusen recensioner med bara ett betyg. 

Alla former av omdömen kan ha betydelse för ditt beslutsfattande som kund. Beslutet om huruvida du ska handla med ett företag eller inte beror på flera faktorer, men det är alltid viktigt att du litar på det företag du ska göra affärer med. Se därför till att du förstår hur de recensioner du läser har skapats. På så sätt kan du också ge poäng till det resultat du ser. En genomsnittlig 7/10 på en webbplats kan vara värd mer än en 9,5/10 på en annan. Inte övertygad än? Läs sedan recensioner av olika webbplatser och plattformar. På så sätt får du en mer komplett bild av företaget du undersöker. 

Kom också ihåg att en omdöme om ett företag inte är samma sak som ett omdöme om en produkt. Kanske arbetar ett företag på ett mycket bra och kundvänligt sätt och det finns inget att vara missnöjd med. Det säger inte alltid något om den produkt du köper. Så om du ska köpa en dammsugare ska du inte bara läsa recensioner om butiken där du vill köpa den. Glöm inte att ta reda på vad konsumenterna tycker om själva dammsugaren. På så sätt kan du vara säker på att du har gjort din hemläxa och kan beställa utan stress.

Omdomen24 Nyheter

Nyhetsartiklarna skrivs oberoende av en medlem av redaktionen. Har du något förslag eller något att tillägga? Skicka sedan ett e-postmeddelande till oss på info@omdomen24.se.

Innehållsförteckning

Dela denna artikel

Senaste artiklarna

För att ge dig en bättre service använder vi cookies och liknande tekniker. Cookies tillåter oss och tredje part att spåra ditt internetbeteende på vår webbplats. Om du fortsätter att surfa på vår webbplats antar vi att du godkänner detta. Vill veta mer? Läs vår Sekretesspolicy.